آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتپیشنهاد رقابتتهراندخی سربندیدفاترصنعتی و زیرساختطراحی شهریعلی شریعتیکاربریگروه معماری کارندمعماران

گذر سرو | گروه معماری کارند

گذر سرو
معمار: گروه معماری کارند(دخی سربندی، علی شریعتی)

موقعیت: ایران ،تهران ، بزرگراه حقانی
وضعیت: پیشنهاد مسابقه
مساحت :سایت  ۲۵۰۰۰ مترمربع فضای سبز+۶۰۰۰۰ مترمربع ساختمان جنبی
کاربری: : فضای فرهنگی- فضای سبز
تاریخ:  ۱۳۹۳
کارفرما: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران
جوایز: رتبه سوم مسابقه


گذر سرو
گذر سرو

درباره پروژه  گذر سرو

گروه معماری کارند در تاریخ ۱۹/۰۸/۱۳۹۳ از سوی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به مسابقه ای محدود بین ۸ گروه معماری با عنوان” طراحی و ایده پردازی گذر سرو” دعوت شد.
پروژه «گذرِ سرو» فضایی است پویا که در حدّ فاصل «باغ¬ موزه¬ دفاع مقدس» (در شرق) و «پارک طالقانی» (در غرب) واقع شده است. از آنجایی که کشیدگی گذر سرو شمالی جنوبی است ؛دید بسیار خوبی به کوههای شمال تهران دارد. از طرفی قرارگیری پارک طالقانی در جبهه غربی دید بسیار مطلوبی را به محیط طبیعی فراهم می سازد. دید به شهر و اتوبان نیز از جنوب سایت امکان پذیر می باشد.

ایده ی مدنظر در طراحی

در این پروژه سعی داشتیم خصلتی دوگانه برای گذر سرو به عنوان حدفاصل بخش فرهنگی تپه های عباس آباد در شرق و بخش طبیعی-تفریحی در غرب درنظر بگیریم. که ” دروازه ای ” برای گذر از هریک از این بخش ها به یکدیگر باشد.این مساله مستلزم ایجاد نقش واسطه ای برای گذر و دوری از حجم زیاد ساخت و ساز بود که با مدفون کردن کاربریهای در نظر گرفته شده و به حداقل رساندن ساخت و ساز به این هدف نایل شدیم.

ادامه مطلب
ساختمان اداری زرتشت | گروه معماری هوبا (هومن بالازاده)

روند طراحی

۸ نقطه از سایت،برای اشاره به ۸ سال دفاع مقدس،از ابتدا تا انتهای مسیر به محلهایی برای اتفاقات اجتماعی و آثار هنری موقت مرتبط با موزه دفاع مقدس و موزه گالری صلح اختصاص داده شد. این ۸ دایره با حداقل دست کاری در بستر زمین و تنها از طریق ایجاد اختلاف ارتفاع به صورت دوایری فرورفته در زمین ادراک خواهند شد. که در انتها به ” گالری صلح ” تبدیل می شوند.

از آنجایی که گذر سرو به عنوان مسیر ورود به موزه دفاع مقدس است،«موزه صلح» را در انتهای مسیر به عنوان اتفاق نهایی و نشانی از پایان جنگ درنظر گرفتیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا