آثار معماری ایرانبازسازی شدهپدرام پاکزادپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترشرکت مهندسین پارت شهرفرهاد خادم پورقزوینکاربریمانا دستوممراکز فرهنگیمعماران

پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین | شرکت مهندسین پارت شهر

پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین
معمار:شرکت مهندسین پارت شهر
(پدرام پاکزاد، فرهاد خادم پور )

موقعیت :ایران، قزوین، سبزه میدان،مجموعه تاریخی سعدالسلطنه،سرای سعدالسلطنه،حیاط نگارالسلطنه
وضعیت : بازسازی شده
مساحت
: ۲۷۰ متر مربع
 کاربری : فرهنگی
تاریخ ساخت : –۱۳۹۲۱۳۹۳
تیم طراحی: پدرام پاکزاد، فرهاد خادم پور (شرکت مهندسین پارت شهر)
همکار طراحی: مانا دستوم
نظارت: فرهاد خادم پور
اجرا :میلاد موسوی (شرکت مهندسین پارت شهر)
عکاس:فرشته اکبری
جوایز : جایزه دوم گروه بازسازی مجله معمار سال
۲۰۱۴جایزه اول گروه بازسازی ساختمان های عمومی مجله معماری و ساختمان سال 


پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین
پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین

درباره پروژه پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین

موقعیت پروژه 

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه از جمله آثار تاریخی شهرستان قزوین از بناهای آجری مربوط به دوره قاجاریه می باشد. پروژه در داخل یکی از سراهای این مجموعه به نام نگارالسلطنه قرار داشت. بنا شامل فضای مرمت شده توسط همین مشاور بود که از طرف سازمان میراث فرهنگی قزوین به فضای مختص تجمعات و نمایشگاه های عمومی اختصاص داده شده بود. با تغییر کاربری تصمیم بر این بود تا این فضا به پژوهشکده هنر و موسیقی ایران تبدیل شود.

تقویت سازه

کلیه قسمت هایی که به لحاظ سازه ای نیاز به تقویت داشت در همان مرحله مرمت پروژه انجام گرفته بود. سیستم تهویه نیز به اسپیلیت سقفی که در محل نورگیرهای سقف جانمایی شدند مجهز گردیده بود.

ادامه مطلب
نشریه شهرسازی و معماری هفت شهر شماره 2

ایده و چالش های طراحی

در بررسی های اولیه به این نتیجه رسیدیم که کمترین دخل و تصرف را در بنای سنتی داشته باشیم، با اضافه کردن عناصرالحاقی با رویکرد پست مدرن، شخصیت فضایی پروژه را تعریف کنیم و در ادامه، تقابل دوگانه ای نظیر سنتی/ پست مدرننظم/ بی نظمی، نو/ قدیمی، زبر/ صیقلی موجب شکل گیری کانسپت پروژه شد. عناصر الحاقی از خط و خطوط بدنه های بنای سنتی شروع به فرم گرفتن کرده و با برش خوردن، تا خوردن و خم شدن به فرم مطلوب درآمده و در جای خود آرام می گیرند.

فرایند طراحی 

پژوهشکده فضایی آرام و ملایم به منظور انجام تحقیق و بررسی موسیقی و اعتلای این هنر می باشد. به همین منظور عناصر الحاقی به رنگ سفید در آمدند. فرم ها به گونه ای طراحی شدند که گویی خطوط احجام در فضا به صورت آزاد و معلق به رقص در آمده و در یک نقطه ثابت قرار گرفته اند.در داخل فضای کلاس، تنوری از زمان مرمت بنا احیا شده بود و ما هم تنور را حفظ کردیم با این تفاوت که روی سطح آن شیشه ای قرار دادیم و با ترکیب لوور های افقی و نورپردازی سعی کردیم آنرا به تابلویی روی کف زمین تبدیل کنیم. این تنور از انجا که محل پخت سفال بود کف آنرا با سفال های شکسته پوشاندیم تا یادی از گذشته های دور در داخل این فضا حفظ شود.

ادامه مطلب
ویلا محمدشهر | دفتر معماری کامران حیرتی

 ایده نورپردازی

در نورپرداری پروژه پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین از ایده خطوط و نت های موسیقی استفاده کردیم به طوری که کابل ها نمایانگر خطوط نت و هریک از چراغ ها نمایانگر نت موسیقی می باشند. در این میان در فضای سالن اجتماعات چراغ ها بر اساس سمفونی شماره پنج بتهوون جانمایی شده اند.

جذابیت های پروژه

در حین اجرای پروژه پژوهشکده موسیقی و هنر قزوین در حیاط مجاور شاخه های خشکیده درختان را هرس می کردند. چند شاخه را برداشته و به عنوان یادبودی از درختان کهنسال در قسمت ورودی پروژه آویزان کردیم تا از ین پس این شاخه ها نقش دیگری را ایفا نمایند. با پخش موسیقی در فضای پژوهشکده ارتعاشات صوتی باعث به رقص در آمدن شاخه ها شده، گویی شاخه های بیجان، جان دوباره گرفته اند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا