آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتررشتسمانه صداقتکاربریگروه معماری اثرمجتمع مسکونیمعماران

آپارتمان مسکونی درخشان |گروه معماری اثر (سمانه صداقت)

آپارتمان مسکونی درخشان
معمار:گروه معماری اثر (سمانه صداقت)

موقعیت:رشت، ایران
وضیعت: ساخته‌شده
مساحت:۱۷۸۵ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ:۱۳۹۶
کارفرما:محمدرضا درخشان
همکار طراحی: مریم خواجوی
گرافیک: حسام فتحی


آپارتمان مسکونی درخشان
آپارتمان مسکونی درخشان

 درباره پروژه آپارتمان مسکونی درخشان

آپارتمان مسکونی درخشان در شهرک گلسار واقع است که به عنوان منطقه مرفه‌نشین شهر رشت، محبوبیت خاصی در میان ساکنان شهر دارد. این محبوبیت و افزایش تقاضای مسکن، توجه انبوه‌سازان را به این منطقه معطوف کرده که متعاقبا افزایش ساخت‌وساز مسکونی و تجاری در دو دهه اخیر، موجب تسریع روند توسعه در این منطقه شده است. این پروژه در قطعه زمینی به مساحت ۴۵۰ مترمربع، با کشیدگی شمالی ـ جنوبی طراحی و ساخته شده است که تنها دسترسی آن از سمت جنوب بوده و از سه جهت دیگر مسدود است. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند طراحی پروژه، می‌توان به خواسته‌ها و دغدغه‌های کارفرما، اهداف اقتصادی و چالش‌های بازار مسکن اشاره کرد.

خواسته های کارفرما

هدف کارفرما، ساخت آپارتمانی با سازه بتنی، شامل شش واحد مسکن و سه عدد پارکینگ برای هر واحد در طبقات همکف و زیرزمین بود که البته در زمان اجرا، به دلیل سطح بالای آب‌های زیرزمینی و عدم صرفه اقتصادی، از ساخت طبقه زیرزمین صرف‌نظر شد. خواسته کارفرما در خصوص توزیع واحدها در طبقات نیز به این ترتیب بود: پنج واحد با چهار اتاق خواب در طبقات یک تا پنج، و یک پنت‌هاوس با سه اتاق خواب در طبقه ششم که مطابق قوانین شهرداری، در ضلع شمالی دو متر عقب‌نشینی داشت. همچنین با توجه به قیمت بالای زمین و ملاحظات اقتصادی، تصمیم کارفرما این بود که بیشتر از ۶۰ درصد طول زمین، برای ساخت آپارتمان استفاده شود.کیفیت و صرفه اقتصادی، از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد توجه متقاضیان مسکن در این منطقه است. در راستای این اهداف و افزایش کیفیت فضای زندگی، به‌کارگیری مجموعه‌ای از راه‌حل‌های معمارانه در سازماندهی فضایی، جزییات، متریال، رنگ و بافت مدنظر بوده است. طراحی پلان نیز با سه هدف اصلی تفکیک عرصه خصوصی و عمومی، حداکثر بهره‌گیری از نور طبیعی، و افزایش عمق نفوذ نور در فضای داخلی صورت گرفته است.

ادامه مطلب
دفتر موسسه سفیر پلاس | استودیو معماری آکسا

ویژگی های شاخص بنا 

ماهیت پلان‌های تیپ، دغدغه‌های اقتصادی و ضوابط محدودکننده، غالبا نمای آپارتمان‌های مسکونی را به پوسته‌های یکنواخت و صرفا جداکننده داخل و خارج تبدیل کرده‌اند. از این‌رو، دغدغه اصلی در فرم خارجی ساختمان، طراحی نما به عنوان بخشی از ساختار بنیادی بنا، و حفظ ارتباط درون و بیرون بوده است که در همین راستا، جانمایی متغیر بالکن‌ها به صورت فرورفته و برآمده در طبقات مختلف، به عنوان ایده اصلی طراحی مطرح شد. این بالکن‌ها ضمن ایجاد فضاهای پر و خالی ناهمگن در نما، فضاهای داخلی مجاور (آشپزخانه) را به واسطه عمق خود، از تابش خیره‌کننده محافظت می‌کنند. اجرای ایده بالکن‌های متغیر در طبقات، مستلزم تغییر فضاهای مجاور آن در طبقات مختلف بود که در نهایت، جانمایی این فضاها در دو گونه متفاوت ارائه شد. همچنین برای حفظ محرمیت آشپزخانه مخفی و در عین حال بهره‌بری از نور و تهویه طبیعی، از شاترهای چوبی متحرک استفاده شد که این شاترها به عنوان یک عنصر تکرارشونده در طبقات، به پویایی نما می‌افزایند و نمایانگر فضاهای مشابه در طبقات هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا