آثار معماری ایرانپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاترساختمان های اداریشهاب علیدوستصونا افتخار اعظمعلیدوست و همکارانکاربریمراکز تجاری

ساختمان اداری-تجاری فرمانیه | علیدوست و همکاران

ساختمان اداری-تجاری فرمانیه
معمار : شهاب علیدوست و همکاران (شهاب علیدوست و صونا افتخار اعظم)

موقعیت: ایران، تهران، فرمانیه
وضعیت: ساخته شده
مساحت زمین:  ۳ هزار متر مربع
کاربری: اداری-تجاری
تاریخ ساخت: ۲۰۱۷
همکاران طراحی: حمیده رئوف زاده، سهند محدث، نیلوفر محتاط، حامد بختیاری، قاسم نئیجی


 

ساختمان اداری-تجاری فرمانیه
ساختمان اداری-تجاری فرمانیه

چالش طراحی نما و طبقات اداری

پروژه اداری-تجاری فرمانیه در یکی از خیابان های اصلی تهران به لحاظ عملکرد واقع شده است. یکی از نگرانی موجود در طراح پروژه تعادل بین نمای ساختمان و طبقات اداری، و همچنین چهارچوب شهری به همراه فضای سبز منطقه بود. از آنجایی که ارزش عرصه تجاری در این نقطه از تهران بسیار بالا بوده و به منظور استفاده از حداکثر بُعد تجاری پروژه تمام بخش های جلوی ساختمان به فضای تجاری اختصاص یافته و ورودی لابی ساختمان به همراه عرصه های اداری با دسترسی جداگانه به پشت ساختمان انتقال داده شده اند. لذا دسترسی به طبقات اداری از فضای تجاری جدا شده است.

دسترسی ها

با توجه به تعبیه دو واحد در هر طبقه، عرصه ارتباطی پله و آسانسور از قبل طراحی شده اند تا نور طبیعی در ضلع جنوبی و شمالی برای ساختمان فراهم شود. سیستم تأسیساتی گرمایش و سرمایش به صورت مجزا در ساختمان به اجرا رسیده است. با آگاهی پیش فرض از این موضوع و مشاوره لازم، سیستم تأسیساتی به صورت تلفیقی برای ساختمان تعبیه شده است. به طوری که از کمپرسور و چیلر برای سیستم سرمایش و سیستم گرمایش مرکزی (موتورخانه) برای  گرم کردن ساختمان انتخاب شده است. 

ادامه مطلب
ساختمان مسکونی سپید | استودیو هرم

متریال نما

با توجه به طراحی پروژه و بخاطر استفاده فضای تجاری در طبقه همکف، تداوم شفافیت ساختمان از داخل به خارج و بالعکس امری ضروری به شمار می رفت. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا این شفافیت به وسیله قاب های گسترده برای سطوح نمای اداری هم در نظر گرفته شود و سپس برای ایجاد سایه در مواقع خاص،  از پنل های متحرک استفاده شود. متریال پوسته قاب ها از جنس آلومینیوم ضد زنگ می باشد تا در هر شرایط اقلیمی دوام لازم را داشته باشد و کاربران ساختمان بتوانند هر زمان این پنل ها را برای ایجاد فضای راحت و ایجاد سایه مناسب تنظیم کنند. حضور درختان در خیابان فرمانیه و و اراضی اطراف پروژه باعث شد تا ایده ای برای تصویربرداری و تجسم از شکل الگوی درختان برای ایجاد نمای ساختمان صورت گیرد.

تصویر درختان توسط الگویی انتزاعی بر روی ورق های آلومینیوم برش خورده تا فرم درختان فرمانیه را تجسم بخشد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا