آپارتمان هاآثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترکاربریمراکز مسکونیمشهدمعماران

ساختمان مسکونی ادن | افشین خسرویان 

ساختمان مسکونی ادن
معمار: افشین خسرویان

موقعیت : مشهد، خیابان احمد آباد، بلوار ابوذر غفاری، ابوذر غفاری ۱۱، پلاک ۱۰۳
وضعیت: ساخته شده
مساحت/زیربنا: ۲۸۰۰ متر مربع
کاربری: مسکونی
تاریخ طراحی: ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵
تاریخ شروع ساخت: ۱۳۹۴
تاریخ پایان ساخت: ۱۳۹۷
کارفرما: مجید اسدی، نوید اسدی
همکاران طراحی: نفیسه شجاع، ادیب ذبیحی، نیلوفر شجاع، محدثه حسنی
تهیه نقشه های فاز ۲: نیلوفر شجاع
طراحی و دکوراسیون داخلی: نفیسه شجاع، نیلوفر شجاع، محدثه حسنی
مشاوران و اجرای نورپردازی: محمدرضا زرین خو
اجرای پروژه: رضا حسینی، فرهاد وفایی باقری
طراحی سازه: هومن موحد اول
نوع سازه: فلزی با دیوار برشی بتنی
طراحی تأسیسات: مهدی پزشکی راد، محمد تقی غنی زاده
نوع تأسیسات سرمایش: چیلر و فن کویل سقفی و زمینی- گرمایش متورخانه مرکزی شامل بویلر و پمپ گرانفوس
هوشمند سازی: محمدرضا زرین خو
سرپرست کارگاه: امیر حسین قاسمی
نظارت پروژه: افشین خسرویان
مشاور رسانه‌ای: مهناز دولت آبادی
مشاور مبانی فکری: تمامی همکاران در دفتر فراطرح
مشاور گرافیک: نیلوفر شجاع
بودجه‌ی کل: ۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال
عکاسی پروژه: مهدی وقاری
جوایز کسب شده توسط پروژه:
۱) منتخب مرحله نیمه نهایی جایزه معمار ۹۷


 

درباره پروژه

یکی از دغدغه‌های امروز معماری در کنار مسائل عدیده ذیربط، مباحث فرهنگی است که نمود آن را در شهر مذهبی مشهد از دیگر نقاط کشور بیشتر مشاهده می‌کنیم که بدلیل ایجاد محرمیت متاسفانه پنجره بناهای مسکونی توسط پرده‌های گاها سه لایه باید بسته باشد که این امر موجب صدمات روحی و روانی به بهره‌بردار و همچنین فضای معماری است.پروژه آپارتمان مسکونی ادن در حالی وارد مرحله ایده‌پردازی و طراحی گردید که معماری شهر قویا تحت‌تاثیر جریان فکری پروژه‌های به اصطلاح “نما رومی” و یا ترکیب‌بندی المان‌های کلاسیک قرار گرفته بود.با توجه به قشر ساکن و همچنین قیمت منطقه‌ای ملک، استفاده از چنین نمونه‌هایی به صورت کاملا رقابتی در جریان است.

ادامه مطلب
همایش ملی و نمایشگاه قیر ، آسفالت و ماشین‌آلات

جزئیات طبقات و کاربری آنها: شش طبقه مسکونی به انضمام لابی عمومی- سالن ورزشی و چندمنظوره- سونای خشک و تر عمومی در همکف و تامین ۲ جای پارک برای هر واحد در زیرزمین

چالش های پروژه ساختمان مسکونی ادن

قدم اول تغییر دیدگاه به سوی معماری دغدغه‌مدار امروزی بود، چنانکه هم نگرانی‌های فکری کارفرما را مورد توجه قرار دهد و در عین حال از ساختار یک معماری معتبر عدول نکند.چالش دیگر، رعایت ضابطه شهرسازی ۴۵ درجه با همسایه‌های جانبی بوده که به علت استفاده از ماکزیمم فضای قابل ساخت با آن مواجه بودیم. توده‌های شکل گرفته در این حریم فرضی علاوه بر اثر بخشی بر پویایی‌نما، پاسخ مناسبی به این چالش در نظر گرفته شد. در آخر به جهت کاهش جدی هزینه، از برش‌های ریزسنگ در قواره آجرهای سنتی استفاده شده است که قرار گرفتن این مصالح در کنار چوب، صمیمیت بیشتری به پروژه بخشیده است.

 

روند طراحی ساختمان مسکونی ادن

تیم طراحی این پروژه سعی بر این داشت تدبیری بیندیشد تا فضاهایی را در خانه شکل دهد که مشکل این پرده‌ها که غالبا مانع بهره بردن از نور و چشم‌اندازهای خارجی پروژه‌های بلند مرتبه‌ تر مسکونی است را برطرف سازد. در این بنا تراس‌ها، بخش‌هایی از نشیمن و همچنین حمام‌های شیشه ای در ۶ طبقه که در نمای اصلی پروژه قرار گرفته‌اند، بار این تفکر را به دوش می‌کشند چنان‌که با بازی نور و سایه و پر و خالی تیغه‌های عمودی طرح، بدون اشراف از سمت واحدهای مشرف به بنا، منظر کوهستان‌های جنوب‌شهر مشهد را به درون خانه می‌آورد و در طول روز شاهد رقص و تلالو نور و آفتاب در فضاهای داخلی هستیم که حس زنده بودن را به جان بنا تزریق می‌کند.

ادامه مطلب
کتابخانه دیاگو | گروه معماری موج نو 

ویژگی شاخص 

تراس‌ های کاربردی در مرز آشپزخانه و نمای اصلی قرار گرفتند که در تعریف پروژه به جای کاربری انبارگونه متداول در بدنه ساختمان‌های کنونی، به فضایی نیمه خصوصی برای تعامل و بهره‌مندی از محرک‌های طبیعی چون نور و آفتاب، باد، بو و غیره تبدیل گردید. این تعامل بصری در دیواره معبر اصلی و ورودی ساختمان نیز با یک محور سبز که از پیاده‌رو تا انتهای پروژه در فضای باز، نیمه‌باز و بسته به ترتیب تعاریف متفاوتی به خود می‌گیرد نیز برقرار می‌باشد. این سبزینگی از همکف آغاز و در فضاهای مختلفی از پروژه در مقطع ادامه می‌یابد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + شانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا