آثار معماری ایراناستودیو معماری چهار پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهداروخانهدفاترکاربریکرج

داروخانه روشا | استودیو معماری چهار 

داروخانه روشا
معمار:
استودیو معماری چهار 

معماران طراحی : محمد صادق افشار طاهری، محمدیوسف صالحی، کسری شفیعی‌زاده 
موقعیت
 :
کرج، ایران 
وضعیت: ساخته‌شده 
مساحت: ۶۰۰ مترمربع 
کاربری: تجاری
تاریخ: ۱۳۹۷ 
کارفرما: دکتر وزیری، دکتر مهرآور 
همکاران طراحی: شقایق موسوی، سارا بستانچی، رعنا سیاقی، میلاد مساوات، فرشید نصر آزادانی
عکس: 
پیمان امیرغیاثوند


داروخانه روشاداروخانه روشا

درباره پروژه داروخانه روشا

ارتباط مخاطب داروخانه با فضای طراحی شده اغلب ارتباطی سریع و کوتاه بدون توجه به مسیر است که مشخصا شرایط اورژانس بیماران چنین ارتباطی را اقتضا می‌کند. داروخانه روشا علاوه بر تامین این شرایط با توجه به شفاف و مجزا بودن فضاها، امکان تجربه کشف فضا و پرسه‌زنی را برای مشتریان خود فراهم می‌کند بدین معنا که روشا شامل فضاهایی است که اغلب در داروخانه‌ها مشاهده نشده و جذابیت فضایی و کارکردی دارند.بدین ترتیب طراحی را با اهدافی چون تامین دسترسی سریع و روشن، به عنوان ضروری‌ترین ویژگی داروخانه، تفکیکِ فضاییِ مناسب و ایجاد فضایی گرم و مطلوب، مناسب برای پرسه‌زنی به انجام رساندیم. رنگ‌ها، فضای سبز و متریال‌هایی چون چوب طبیعی از جمله ابزارهای ما برای تحقق فضاها بود.

طراحی متمایز

 مجموعه شامل بخشی مربوط به داروهای دست‌ساز است جایی که مشتریان و بیماران شاهد و ناظر مراحل تهیه داروی خود هستند که به جذابیت فضاها می‌افزاید.در طراحی پروژه روشا طراحی فضاهای سبز متنوع و حداثر استفاده از نور طبیعی الویت‌های گروه طراحی بود که به ایجاد فضای سرزنده منجر شد.نورپردازی بخشی از طبقه همکف که ارتفاع بلندی داشت و تیرهای اکسپوز در فضا از جمله چالش‌هایی بود که در طراحی این پروژه با آن روبه‌رو بودیم. به دلیل گشوده و گسترده بودن فضاها نورپردازی طبقه همکف (در فضای با ارتفاع بلند) با نورپردازی طبقه اول (بخش اداری) تداخل پیدا می‌کرد که نهایتا نورپردازی‌ها را به ارتفاعی پایین‌تر منتقل کردیم. در طراحی تیرهای مذکور در عین حفظ دید بخش اداری به بخش عمومی (‌طبقه همکف) ترکیب مناسب آنها با شیشه به یک‌پارچگی با فضا منجر شد.

ادامه مطلب
پارک پرنده سفید | آتلیه معماری اِرو

جزییات طبقات

داروخانه روشا با مساحت ۶۰۰ مترمربع در ۲ طبقه در سطح همکف یک ساختمان اداری در محدوده کرج واقع شده‌است. طبقه همکف داروخانه شامل فضاهای عمومی مانند فضای مادر و کودک، قفسه‌های داروهای درمانی و محصولات بهداشتی و آرایشی و… و طبقه دوم فضاهای تخصصی و اداری را شامل می‌شود.لازم به ذکر است که در طراحی پروژه فوق برآن شدیم تا علاوه بر تامین نیازهای اساسی فضا و مخاطبان، ارزش‌هایی افزون بر آن طراحی کرده تا مخاطبان از حضور نه چندان طولانی خود در فضا نهایت بهره را ببرند. بدین ترتیب داروخانه روشا مکانی شده است برای تعامل بیماران و دکترهای داروساز در فضایی غیررسمی و کاملا دوستانه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا