آثار معماری ایرانامیرحسین طاهریبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری شیوه دگردیسساختمان های اداریکاربریمعماران

ساختمان اداری دولتی فطروسی |دفتر معماری شیوه دگردیس

ساختمان اداری دولتی فطروسی
معمار: دفتر معماری شیوه دگردیس(امیرحسین طاهری)

موقعیت: ایران،تهران،پردیس

مسیر۱: تهران، اتوبان بابایی، جاده دماوند، کیلومتر ۲۰، پارک فناوری پردیس، بلوار پژوهش، کوچه نوآوری ۱۶، پلاک ۱۶۷، مرکز تحقیقات الکترونیک فطروسی

مسیر۲: تهران، اتوبان شهید بابایی، آزادراه تهران-پردیس، بعد از عوارضی، خروجی پردیس-تهران، دوربرگردان به سمت بومهن، جاده دماوند، کیلومتر ۲۰، پارک فناوری پردیس، بلوار پژوهش، کوچه نوآوری ۱۶، پلاک ۱۶۷، مرکز تحقیقات الکترونیک فطروسی

مسیر۳: تهران، اتوبان افسریه، اتوبان شهید یاسینی، جاده دماوند، کیلومتر ۲۰، پارک فناوری پردیس، بلوار پژوهش، کوچه نوآوری ۱۶، پلاک ۱۶۷، مرکز تحقیقات الکترونیک فطروسی
وضعیت: ساخته شده
مساحت: ۱۶۹۵ مترمربع
کاربری:اداری دولتی
تاریخ طراحی و ساخت: ۱۳۹۱-۱۳۸۶
دوره تاریخی: جمهوری اسلامی
تیم طراحی فاز یک: شهاب حیدری فاروقی، سعید سرایی، ایمان صدرائی طباطبائی، مریم نظاملی
تیم طراحی فاز دو: محمدرضا محبعلی، رضا والاجم
طراحی سازه: فرید فرزاد نیا
تیم اجرایی: فرهاد فطروسی
مشاور طراحی داخلی: محمدرضا محبعلی، رضا والاجم، امیرحسین طاهری
مشاور تاسیسات الکتریکی: جعفر حسینی
مشاور تاسیسات مکانیکی: م.سرکیسیان
ارائه: اسراء خالقی، زهرا خدابخش، شیوا شیرازی، نازنین یزدان پناه
همکاران پروژه: محمدرضا محبعلی، رضا والاجم، شهاب حیدری فاروقی، ایمان صدرائی طباطبائی، مریم نظاملی، سعید سرائی
عکاس: پرهام تقی اف
جوایز: برنده­‌ی سوم در بخش معماری فضاهای عمومی

ادامه مطلب
هئیت رئیسه قول "اصلاح" و "جبران" داده است

ساختمان اداری دولتی فطروسی
ساختمان اداری دولتی فطروسی

درباره پروژه ساختمان اداری دولتی فطروسی

زمین پروژه‌ی مرکز تحقیقات فطروسی حاصل تجمیع قطعات ۳/۹۸ و ۴/۹۸ پارک فناوری پردیس میباشد؛ جایی که محل تجمع و تمرکز شرکتهای صاحب فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله الکترونیک بوده و قرار است با امکانات و تسهیلات خاص، زمینه‌ی تمرکز آنها را در حوزه‌ی تخصصی خود را فراهم کند؛ هرچند این منطقه عملاً به گونهای خاص از سوداگری زمین و ملک و عرصه‌ای برای نمایش پروژه‌های ساختمانی تبدیل شده است. از یک سو پارگینک‌ها به فضای کارگاهی تبدیل می‌شوند و از سوی دیگر کارفرمایان برای نمایش ساختمان‌های خود دست به هرکاری می­‌زنند و به هرقیمتی درصدد خلق تمایز هستند.

اهداف طراحان

طراحان با توجه به محتوای پروژه، نیازها و ترجیحات آن، موارد زیر را مدنظر قرار دادند:
ساختمان کم‌هزینه باشد و شرکت فن‌اور، هزینه­‌ی خود را صرف کار تخصصی خود کند.
– نیاز شفاهی و روانی کارفرما برای ایجاد فضایی شاخص محقق شود.
– پروژه انعطاف‌پذیر باشد؛ در عمل چندین بار برنامه‌ی بهره‌برداری تغییر کرد، با این حال ایده‌ی اولیه دچار تغییر نشد.
درخواست طراحان
ساختمان سبک، نرم، یکپارچه و ممتد به نظر برسد.
– ساختمان با هزینه­‌ی کم اجرا شود.
– با همسایه‌ها و شهرک گفتمان برقرار کند.
– جزئیات محو شوند و همه چیز در خدمت یک کل واحد باشد.
– به جای اجرای دیتیل‌های خاص، منطق ساخت کنترل شود.

ادامه مطلب
کلیسای سنت استپانوس

روند شکل گیری

این پروژه تجمیع دو قعطه زمین ۲۵×۲۰ مترمربعی می‌­باشد که از بر ۲۰ متر از جنوب و شمال به هم می‌رسند. سطح اشغال مشخص (۳۰درصدی) و اجبار طرح فرادست به امتداد بدنه‌های کوچه‌های شمالی و جنوبی، باعث به وجود آمدن حجمی کشیده و خطی شد، نیز سعی شد تا با همسایه‌های شرقی و غربی که شرایطی مشابه داشتند (همسایه‌ی شرقی نامشخص بود) دیالوگی برقرار باشد. دو حیاط در دو گوشه‌ی جنوب‌شرقی و شمال‌غربی ایجاد شد که هندسه‌ی کل ساختمان را از حالت خطی به شکل S تغییر داد. فضای میانی، ورودی را مشخص کرده که کیفیت مشابه‌ی به نسبت شمال و جنوب ایجاد کرده است. زیرزمینی که سطح اشغال ۸۰ درصدی دارد و برای پارکینگ پیش‌بینی شده، تبدیل به فضای کارگاهی پروژه شد.

اطلاعات فنی

سازه: تیر و ستون بتنی، سقفهای تیرچه با بلوک یونولیتی
– تأسیسات سرمایشی: کولر آبی؛ شرایط آب‌وهوایی منطقه و شکل هندسی خاص پروژه، لزوم استفاده از تجهیزات ساده‌ای چون کولر آبی را امکان‌پذیر کرد. امکان کوران طبیعی در سراسر پروژه وجود دارد و تنها در ماه‌های کمی از سال نیاز به استفاده از کولر آبی احساس می‌شود.
– تأسیسات گرمایشی: گرمایش کفی سوپرپایپ
– تأسیسات الکتریکی: استفاده از پریزهای کفی با پیش‌بینی در بتن کف طبقات و عدم استفاده از کف‌های کاذب یا بالا آوردن تراز تمام‌شده‌ی کف‌ها.
– تیغه‌چینی سیپورکس و پنجره‌ی آلومینیومی دوجداره. سطح نما متشکل از ترکیب فرآوری‌شده‌ی سنگریزه و چسب می‌باشد.
– استفاده از پوشش یک‌پارچه‌ی پلی‌کربنات (رودکا) به جای استفاده از سیستم‌های دیوار پوششی (Curtain Wall) برای کنترل هزینه‌ها و سادگی اجرا در جاهایی که سطوح نورگیر مرتفع مورد نیاز است.
– انتقال موضوع تأمین انرژی روی سلول‌های خورشیدیِ ساخت خود شرکت به صورت تدریجی.

ادامه مطلب
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | دفتر معماری امانت(حسین امانت)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا