آثار معماری ایرانتکمیل شدهتهرانکارخانهمعمارانمعین کامیابندا کامیاب

شرکت حلوا شکری عقاب | ندا کامیاب، معین کامیاب

شرکت حلوا شکری عقاب
معمار :ندا کامیاب، معین کامیاب

موقعیت: ایران، تهران
وضعیت: ساخته شده 
مساحت: ۱۲۰۰ متر مربع
کاربری: صنعتی و زیرساخت
کارفرما: شرکت حلوا شکری عقاب( سید جلال ناصری)
سازه: شرکت لاهیج سوله
اجرا: علی باطنی
نظارت: آرمین باطنی
ترسیم: پریسا باقری رئوف
گرافیک و ارائه: پیام طالبی، مینا مرآتی


شرکت حلوا شکری عقاب
شرکت حلوا شکری عقاب

مشخصات پروژه شرکت حلوا شکری عقاب

این پروژه شامل طرح توسعه‌ی کارخانه‌ای با سابقه‌ای بیش از ٧٠ سال می‌باشد که در منطقه‌ی فردوسیه شهریار و در حومه‌ی شهر تهران قرار دارد .کارخانه مورد نظر با دربرداشتن مجموعه‌ای از سالن‌های تولید ،انبارها ،ساختمان‌های اداری و آزمایشگاه‌ها ،فروشگاه و تصفیه خانه در زمینی با مساحت تقریبی ٢٠٠٠٠متر مربع واقع شده است .با پیشرفت و شکل گیری واحد‌های مختلف در مجموعه و افزایش نیروی کارگر و متخصص،طرح توسعه‌ی کارخانه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت . با اعلام درخواست طرح توسعه باهدف تأمین فضایی برای انبارصنعتی و طراحی مجموعه‌ای رفاهی-خدماتی برای کاگران از جانب کارفرما،مراحل اولیه شناخت و بررسی ابعاد پروژه وتحلیل سایت آغاز گردید .

گزینش سایت پروژه

پیشنهاد اولیه کارفرما برای سایت پروژه زمینی با بافتی سبز و درختانی قطور بود که در محوطه‌ی اصلی کارخانه قرار داشت، که تیم طراحی با تأکید بر حفظ درختان و فضای سبز محوطه و توجه به این که فضا برای ساعات استراحت کارگران محیطی فارغ از محدوده صنعتی و کاری را فراهم می‌کند کارفرما را ترغیب نمود که سایت دیگری پیشنهاد دهد. پیشنهاد ثانویه با ارائه‌ی طرح گسترش از برون و خرید زمینی در مجاورت سایت با قبول بار مالی کارفرما تحویل تیم طراحی گردید . تیم طراحی پس از تحلیل سایت‌های پیشنهادی و بررسی محدوده پروژه، موفق به شناخت پتانسیل نهفته‌ای در محوطه داخلی کارخانه گردید که علاوه بر حفظ فضای سبز با کاهش شدید بار اقتصادی خرید زمین همراه بود.

ادامه مطلب
اخذ ۸۲ سند تک برگی به نام دولت در همدان

فضاهای موجود در سایت

در سایت اصلى کارخانه، تصفیه‌خانه‌اى با مساحت تقریبى ١٢٠٠ مترمربع وجود دارد که شامل سه استخر تصفیه خانه پسماند بوده و این پتانسیل در این مرحله مورد توجه قرار گرفت که مى‌توان روى این فضا،سازه‌اى در ارتفاع ساخت و با این کار فضایی با مساحت ١٢٠٠ مترمربع در اختیار تیم طراحى قرار گرفت. نهایتا طرح پیشنهادى تیم طراحى با دیدگاه حفظ تصفیه‌خانه، تامین فضایی براى گسترش انبار صنعتى کارخانه و نهایتا طراحى مجموعه‌اىرفاهى-خدماتى براى کارگران با تکیه بر رویکرد تجمیع فضاهایی با عملکردهاى متفاوت و رعایت استانداردها مطرح گردید.

محدودیت ها و گسترش از درون

به جهت رعایت استانداردهاى تصفیه‌خانه باید حداقل تا ارتفاع ۵ متر فضاى خالى براى گردش هوا روى سطح استخرها تامین گردد و بدین منظور سازه‌اى ویژه تحت سیستم قاب و با پایه‌هایی به ارتفاع تقریبى ۶ متر طراحى گردید. در تراز تصفیه‌خانه فضایی در زیر سازه مختص زمان استراحت کارگران در نظر گرفته شده که توسط یک دیوار سبز از فضاى تصفیه خانه جدا شده است.به جهت گسترش دادن این فضا و هویت بخشیدن به آن، سطح فضاى سبز مجاور، با حفظ درختان به تراز تصفیه خانه منتقل گردیده است.

ادامه مطلب
آپارتمان مسکونی ژوان | شرکت مشاور منظر بوم نقش

مجموعه رفاهى-خدماتى مختص کارگران

مجموعه‌اى رفاهى-خدماتى مختص کارگران که شامل کلینیک پزشکى و دندانپزشکى، باشگاه ورزشى، سالن اجتماعات و کافى شاپ بوده در تراز۶/٢٠+ متر طراحى شده است که براى دسترسى به آن مى‌توان از پله و آسانسور استفاده کرد، در قسمت شمالى این مجموعه، انبارى با مساحت ۵٠٠ متر مربع درنظر گرفته شده است که براى قسمت بار انداز آن ازبالابر صنعتى استفاده مى‌شود.

ویژگی‌های فرم

از انجا که سایت پروژه در داخل محوطه‌ی کارخانه و در مجاورت مجموعه‌ای از ساختمان‌های صنعتی قرار دارد، باید به این توجه داشت که با وجود متفاوت بودن ماهیت عملکردی پروژه با ساختار صنعتی زمینه برای احترام به بستر از طرحی با اقتباس از ویژگی‌های معماری صنعتی و اکسپوز و به دور از فرم‌های انتزاعی بهره گرفته شده است .ابهامی که در به کارگیری پوسته غیر شفاف و نیمه شفاف، منتقل می‌شود از طریق به کارگیری دیوارهای بدون منفذ و مشبک ایجاد می‌شود.

تامین نور فضاها

تاحد امکان برای تامین نور فضاها از بازشوهای محدود، ازنورگیری‌های غیر مستقیم سقفی و جداره‌های آجری مشبکاستفاده شود. به این صورت، حجم ساختمان از ساختاری صنعتی خارج نشده و بی‌آلایشی خود را حفظ کند. در انتها لازم به ذکر است از آنجا که نام تجاری این کالا عقاب میباشد. طراحی سقف این پروژه با اقتباس از نماد عقاب و به شکلی بسیار ساده صورت گرفته است، که با سایر ساختمان‌ها هم تناسب دارد.

ادامه مطلب
مجلس شورا ملی

آجر

در تمامی ساختمان‌های این مجموعه صنعتی از آجر قزاقی استفاده شده است و تیم طراحی برای احترام به بستر همواره به این تأکید داشته که ازمصالح آجر برای نمای پروژه استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا