آثار معماری ایرانبابک خبازبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری هفت هورساختمان های اداریکاربریمعماران

ساختمان اداری نیک | دفتر معماری هفت هور

ساختمان اداری نیک 
معمار:دفتر معماری هفت هور (بابک خباز)

موقعیت: تهران، ایران
وضعیت: ساخته شده
مساحت سایت پروژه: ۴۷۲ مترمربع
مساحت کل ساخته شده: ۲۱۴۵ مترمربع
کاربری: اداری
تاریخ شروع و اتمام پروژه: ۱۳۹۵-۱۳۹۸
کارفرما: بخش خصوصی
تیم طراحی: پرستو پیرای، مهتاب قهرمانی ارسی، مهسا جهانشاد
مشاور سازه: شرکت رادین سازه
مشاور تاسیسات: فرزین ملک‌پور
اجرا: دفتر معماری هفت‌هور
تیم اجرایی پروژه: بابک خباز، علی تهرانی
عکس: پرهام تقی‌اف


ساختمان اداری نیک | دفتر معماری هفت هور

درباره پروژه ساختمان اداری نیک 

ساختمان اداری نیک: ساختمان نیک در گره ارتباطی خیابان میرداماد و خیابان شریعتی واقع شده است. با توجه به گسترش کاربری‌های اداری- پزشکی این محدوده تصمیم بر آن شد که پروژه به صورت اداری در ۵ طبقه، یک طبقه لابی و پارکینگ و یک طبقه پارکینگ و انباری احداث گردد.

چالش های پروژه 

به لحاظ کاربری ایجاد نمای جذاب و به لحاظ قرارگیری در بافت مسکونی، حس آرامش از اولویت‌های طراحی بوده است. عرض کم معبر اصلی بنا و محدودیت عمق دید، مارا برآن داشت تا ساختمان را به سمت خیابان شریعتی متمرکز کنیم.

نمای پروژه ساختمان اداری نیک 

نمای شمالی ساختمان با تاکید بر محور ورودی در مرکز فرو رفته و نما را به دو بخش تقسیم کرده است. این گشایش شامل ورودی لابی و پارکینگ در همکف و بالکن‌های طبقات می‌باشد. بخش شرقی نما برای جلب توجه از شریان اصلی به سمت خیابان خم شده است. همچنین برای افزایش دید به این بخش، حجم غربی نسبت به محور قائم چرخیده است. بدین.وسیله دید بهتری از شریان اصلی به ساختمان و بالعکس ایجاد شده است. این چرخش در پلان نیز در جهت هماهنگی ساختمان و خلق فضاهای جذابتر ایجاد شده است. بدین ترتیب خط شکسته‌ی نما در مقطع و پلان پروژه نیز بروز کرده است.

ادامه مطلب
مجتمع مسکونی دندانپزشکان | افشین خسرویان

ویژگی شاخص بنا

در کنار این حجم‌سازی از مصالح بومی آجر و با نگاهی مدرن و چیدمانی متفاوت در دو بخش نما استفاده شده است که آرامش بیشتری به ساختمان می‌بخشد. لابی مجموعه به دلیل نوع کاربری ساختمان مورد توجه ویژه قرار گرفت و به عنوان فضای مکث طراحی گردید. استفاده از متریال نما در داخل لابی مجموعه، در کنار ایجاد ساختاری یکپارچه در کل مجموعه، به خلق فضایی متفاوت به عنوان فضای مشترک واحدها نیز کمک می‌کند.

پلان واحدها به منظور تطبیق با عملکرهای مختلف به صورت کاملا آزاد طراحی گردیده  است. پنجره‌های بزرگ و فضاهای پرنور از دیگر موارد مورد توجه در طراحی بوده است.  نماهای جانبی و نمای پشت مجموعه نیز به دلیل موقعیت قرارگیری ساختمان و تاثیر بصری آن در خیابان‌های اصلی مورد توجه قرار گرفت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − ده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا