آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتررستورانزاهدانشاهین حیدریکاربریگروه معماری موج نولیدا الماسیانمعماران

رستوران دانشگاه زاهدان | مهندسان مشاور معماری موج نو

رستوران دانشگاه زاهدان
معمار: مهندسان مشاور معماری موج نو (لیدا الماسیان، شاهین حیدری)

موقعیت : ایران،سیستان و بلوچستان، زاهدان
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت : ۳۰۰۰ متر مربع
کاربری : رستوران
تاریخ ساخت : ۱۳۸۹-۱۳۸۵
کارفرما : غلامرضا توحیدی، شاپور فخری
تیم طراحی: فاطمه محمدی، سارا فراهانی، علیرضا کامرانی، نوید قاسم‌زاده، هلاله علایی


رستوران دانشگاه زاهدان
رستوران دانشگاه زاهدان

درباره پروژه  رستوران دانشگاه زاهدان

این پروژه به عنوان رستوران برای فضای دانشگاهی در زاهدان، شهری در جنوب شرقی ایران، پایتخت استان سیستان و بلوچستان ودر منطقه گرم و خشکی از ایران واقع شده است.
مردم با شرایط و اوضاع سختی مانند، فقر، تروریسم، خشونت و تبعیض قومی درگیر هستند و عدم دسترسی به امکانات مناسب آموزشی، به ویژه برای زنان از مشکلات شاخص درمنطقه است.

موقعیت دسترسی

عملکرد پروژه ، دانشجویان از بلوار اصلی با ساختمان روبرو می شوند. مناطق خدماتی از نمای شرقی قابل دسترسی هستند در حالی که با دو ساختمان در شمال و جنوب احاطه شده است. این پروژه در تلاش است تا نه تنها به الزامات برنامه ریزی فیزیکی و مسائل آب و هوایی پاسخ دهد تا به یک شکل متحد نزدیک شود ، بلکه تأثیر موثری در کل دانشگاه می گذارد.

معماری و طراحی 

معماری و ساخت این ساختمان توسط گروه معماری موج نو و به صورت مجسمه سفیدی شناور بر آب است که برای دانشجویان بومی وغیربومی در زمینی با مساحت حدود ۳۰۰۰ متر مربع و در سال ۲۰۰۶ آغاز شد. این پروژه از ۲ سالن ناهار خوری تشکیل شده است كه هر كدام ۴۰۰ نفر را شامل می شود . 

ادامه مطلب
خانه شماره‌ ۷ | گروه طراحی امرداد (کامران کوپایی)

این پروژه به الزامات برنامه ریزی فیزیکی و محدودیت های آب و هوایی به خوبی پاسخگو بوده است. ” مجسمه ی شناور بر آب ” یک فضای معماری آرمان گراست که در آن در ساعات اوج گرما برای تابستان های بسیار گرم در این منطقه از فضای سبز و استخر آب برای گردش جریان طبیعی هوا استفاده شده است و فضای دلپذیری معماری را فراهم می کرد.

نقش آب در طراحی فضا

آب که نقش اساسی در معماری ایران و برنامه ریزی شهری دارد، در این فضا نیز اهمیت ویژه ای برای آب و هوا درکل سال دارد. فرم ساختمان سبب به وجود آمدن سایه، در امتداد سطوح گشته ودر ترکیب با ستونها هویت فضایی تلفیقی و جالب به فضا بخشیده است.

شیشه نیز به افزایش شفافیت، بازتاب نور، سایه و دید به فضای سبز اطراف رستوران کمک کرده است.

متریال

انتخاب متریال، وحدت و انسجام در ترکیب کلی معماری در سطوح خارجی و داخلی از ایده های اصلی معمار بوده استفاده از سنگ تراورتن سفید و شیشه به عنوان متریال اصلی نشان از سادگی، خلوص و ثبات این رستوران است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 6 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا