آثار معماری ایراناستودیو معماری بوژگانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهرانحامد بدری احمدیدفاترساختمان های اداریکاربریمعماران

ساختمان اداری مطهری (نگاه) | استودیو معماری بوژگان

ساختمان اداری مطهری (نگاه)
معمار: استودیو معماری بوژگان (حامد بدری احمدی)

موقعیت : ایران،تهران
وضعیت :
ساخته شده
کاربری : اداری 
سال ساخت : ۲۰۱۱


ساختمان اداری مطهری (نگاه)
ساختمان اداری مطهری (نگاه)

درباره پروژه  ساختمان اداری مطهری (نگاه)

طراحی پروژه در حالی به دفتر بوژگان واگذار گردید که طراحی اولیه آن صورت گرفته بود. اسکلت آن کاملاً اجرا و جای پله، آسانسور و فضای داخلی آن تثبیت شده بود. بنابراین تلاش بر روی اصلاح نسبی فضای و طراحی پوسته پروژه با همه محدودیت­هایی که با آن مواجه بودند، متمرکز گردید.

محدوده پروژه 

سایت پروژه واقع در خیابان مطهری، حدفاصل خیابان ولی­عصر و میرزای شیرازی می­باشد. خیابان مطهری از خیابان­های پر ترافیک و شلوغ پایتخت است. از این رو حضور این پروژه در کنار این خیابان اهمیت آن را دو چندان می­نمود. در ابتدای طراحی بخشی از جداره خیابان مورد مطالعه قرار گرفت تا جایگاه پروژه بهتر شناخته شود. در نهایت تصمیم بر آن شد تا در این بستر خاکستری و بی­جان، کمی رنگ و انرژی اضافه گردد تا پروژه­ی حاصل همانند همسایگانش بی­روح نباشد.  نکته مهم در این میان سطح کم هر طبقه بود که امکان بازی­های حجمی را از بین می­برد و طراحی پوسته را فقط در سطح بیرون آن منعکس می­ساخت. در شروع طراحی پوسته بیرونی بررسی گسترده­ای جهت انتخاب و همچنین چگونگی استفاده از رنگ در نما انجام پذیرفت و بالاخره تصمیم گرفته شد تا حدالامکان از رنگ­هایی که بیشتر آشنای ذهن ایرانیان هستند استفاده گردد.

ادامه مطلب
ثبت 10 اثر چینی خانه مجموعه شیخ صفی در آثار ملی

رنگ مصالح 

رنگ­هایی که امکان برقراری ارتباط با آن­ها به دلیل حضور تاریخی و طبیعی آن­ها در سرزمینمان سخت نیست. رنگ اگر که نمادی از خاک و آبی فیروزه­ای که نمادی از آسمان است در معماری کهن ما جایگاه ویژه­ای داشته است. بدین منظور از سنگ کاشان که رنگی خاکی و ورق­های مس تکو که رنگی آبی فیروزه­ای دارد به عنوان مصالح متناسب با کانسپت نما در پروژه استفاده شد. در طراحی اولیه پروژه قبل از واگذاری به دفتر ما، کل نمای جنوبی شیشه­ای در نظر گرفته شده بود که با اقلیم شهر تهران خیلی هماهنگ نبود. اهمیت بحث مصرف انرژی توجه بیشتری را در طراحی این بخش از پروژه می­طلبید. از این رو با توجه با اینکه فضاهای اداری بهتر بود حداکثر دید را به خیابان مطهری و تهران می­داشتند .

نمای پروژه 

با اضافه کردن یک لایه لوورهای چوبی به نمای شفاف جنوبی، امکان نسبی مدیریت بهره­برداری از آفتاب را به استفاده­کنندگان داده شد و نمایی پویا به وجود آمد. که در بسته­ترین حالت نما، نمایی متناسب با تابستان و در بازترین حالت نما، نمایی متناسب با زمستان به وجود آید. پنجره­ها در هر طبقه به اندازه­ای که بتوان شیشه­ها را تمیز نمود و لورهای چوبی را باز یا بسته نمود عقب نشستند.

ادامه مطلب
خانه فرهنگ رایزن | مانلی افشنگ، مهفام کوشش

طراحی فضای داخلی 

فضاهای داخلی ساده و مناسب با کاربری اداری طراحی شده ­اند. سقف­ ها ساده و یکپارچه دیده شده ­اند و کلیه مسایل تأسیساتی و نورپردازی به صورت خطهایی در این صفحه یکپارچه حل شد. در جنوب پنجره­ ها از کف تا سقف و در طول پلان گسترش پیدا نموده­اند و در شمال برای مبلمان بهتر فضاهای اداری پنجره­ ها کمی از زمین فاصله گرفته ­اند. فضاهای اداری کاملاً یکپارچه و باز طراحی شدند و بخش مدیریت با یک دیوار شفاف از فضای اداری آن جدا شده است.

نمای شب

در مسیر طراحی تلاش گردید به جزئیات توجه ویژه شود و همنشینی عناصر مختلف پروژه در کنار هم در یک مسیر صورت گیرد. با توجه به این مهم که نیمی از عمر هر ساختمان در شب است و عدم توجه به این بحث یعنی دیده نشدن ساختمان در نیمی از عمر خود، در پروسه طراحی نما، نمای شب و تأکیدهای معماری در شب مدنظر قرار گرفت.

اگر ساختمان را فیلم تصور کنیم، نورپردازی می­تواند موسیقی آن باشد و تأکیدهای معماری را در شب گوشزد نماید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا