آثار معماری ایراناستودیو معماری طرح اولپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترشیرین شریفَرکاربریمحمد شماعی زادهمرکز نمایشگاه

باغ ایرانی (غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۱۳ پکن) | first design studio

باغ ایرانی (غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۱۳ پکن) | first design studio
معمار: دفترمعماری طرح اول (محمد شماعی زاده . شیرین شریف فر )

موقعیت : چین ، پکن
وضعیت : 
ساخته‌شده
مساحت : ۴۵۰ متر مربع
کاربری :
اکسپو
تاریخ  ساخت: ژانویه ۲۰۱۷، می ۲۰۱۷
کارفرما: شركت جميناى گلوبال
همکاران طراحی: محمد شماعی زاده . شیرین شریف فر
مجرى : شركت جميناى گلوبال
سرمايه گذار : شركت پايا سازه، شركت جميناى گلوبال، شركت لينك ورك گلوبال
سرپرست اجرا : هوانگ شياو جون
مساحت قابل اشغال : ۲۵ % 
ارتفاع مجاز : ۹ متر


غرفه ایران در نمایشگاه 2013 پکن
باغ ایرانی (غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۱۳ پکن)

 

مشخصات پروژه غرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۱۳ پکن

اکسپوی جهانی باغ که از سال ۱۹۹۷ هر دو سال یک بار و در شهرهای دالیان، نان جینگ، شانگهای، گوانگجو، شن جن، شیا من، جی نان و چونگ چین که همگی از جمله شهرهای توسعه یافته چین محسوب می شوند، برگزار شده، در منطقه فنگ تای شهر پکن برگزار گردید.

زمین پروژه

منطقه ای که برای پروژه اکسپوی جهانی باغ در شهر پکن در نظر گرفته شده، زمینی به مساحت ۲۶۷ هکتار را دربر می گیرد که با در نظر گرفتن دریاچه بزرگ مورد نظر طرح، مجموع فضای بکار گرفته شده در پروژه به ۵۱۳ هکتار می رسد.همچنین شهرداری پکن برای تسریع و تسهیل حمل و نقل علاقه مندان به بازدید از اکسپوی جهانی باغ علاوه بر توسعه سریع حمل و نقل عمومی، برنامه خط ویژه مترو «اکسپوی باغ» را اجرا نمود.
از جمله نکات قابل توجه این طرح آنکه سابق بر این منطقه «فنگ تای» پکن که در جنوب غربی پایتخت چین قرار دارد، جزو مناطق حاشیه ای شهر و اغلب برای طرح های مربوط به بازیافت زباله و مواردی از این دست به کار گرفته می شد که با اجرای طرح اکسپوی جهانی باغ، توسعه و تغییر شکلی بسیار سریع و غیرمنتظره را شاهد است.

ادامه مطلب
انبار سیستم | دفتر معماری الگو

اکسپوی جهانی باغ پکن همچنین در مجموع از چهار بخش کلی تشکیل شده که عبارتند از

 باغ موزه چین (متشکل از باغ موزه سنتی و باغ موزه مدرن)، طراحی باغ موزه ( طرح های ابتکاری و بدیع برای باغ)، باغ موزه بین المللی و زیست بوم باغ موزه.
بخش بین الملل نهمین دوره اکسپوی باغ در پکن میزبان مجموعه هایی تحت عناوین باغ اسلامی، باغ اروپایی، باغ ژاپنی، باغ ایرانی، باغ هند و باغ کشورهای دیگر از قبیل اتریش، هلند، روسیه، عراق، اندونزی، افغانستان، هندوستان، پاکستان، کره شمالی، مصر، اتیوپی، تایلند، بنگلادش و … می باشد.
نهمین اکسپوی جهانی باغ در چین به مدت شش ماه از تاریخ از ۲۰۱۳-۰۵ تا ۲۰۱۳-۱۱ برگزار گردید.

برند ملی

اما یکی از نکات قابل توجه در این پروژه توجه به مسئله «برند ملی» در مراحل طراحی و اجرای پردیس پارس است؛ برند ملی یا تصویر یک ملت در ذهن مردم نقطه دیگری از دنیا تصویری پایدار است که به راحتی قابل تغییر و اصلاح نیست. سخنرانی ها و موضع گیریهای سیاسی اغلب در این کار ناموفق هستند و کمتر میتواننند تصویر ذهنی مخاطبان را عوض کنند. طراحی تجربه (Experience design) یا به اختصار XD دامنه ای جدید از فعالیتهای طراحان محسوب میشود که با هدف ایجاد خاطره ای مطلوب و دلپذیر برای مشتری یا مخاطب ارائه راهکار میکند.

ادامه مطلب
ممنوعیت تملک و تخریب در مسیر گذر آقانورالله نجفی

ایجاد این خاطره مطلوب تنها از طریق تجربه مستقیم مخاطب امکان پذیر است، و اینجاست که همه مهارتهای طراح / طراحان جهت خلق زمینه مناسب برای تجربه مطلوب مخاطب به کار گرفته می شوند.
در این میان قابلیتهای تکنیکهای طراحی تجربه در ارتقای برند ملی برای نخستین بار آزموده می شود و پردیس پارس محلی برای سنجش و اثبات این قابلیت هاست؛ به این منظور در جای جای این باغ امکانات مختلفی برای تجربه مستقیم مخاطبین تدارک دیده شده است تا این بازدید را به خاطره ای به یاد ماندنی در ذهن آنها تبدیل کند.

تزیینات ایرانی درغرفه ایران در نمایشگاه ۲۰۱۳ پکن

از شنیدن موسیقی ایرانی و استشمام عطر گل محمدی، تا نوشیدن چای و شربت زعفرانی و لمس فرش ابریشمی، از قدم زدن در راهروی رازآلود ورودی تا تشستن روی نیمکت ها و نماشای کودکان درحال بازی با فواره ها، همگی تلاش دارند تا تصویری دلپذیر را با نام ایران قرین کنند. معماری به عنوان محمل اصلی و فضایی که همه فرصت های تجربه در آن اتفاق می افتند نقشی محوری در ایجاد و شکل گیری تصویر مورد نظر در ضمیر مخاطبان ایفا می کند. 

مبانی کلی طراحی :

-۱ سادگی در فرم و ایجاد یک فضای مرکزی اصلی.
-۲ استفاده از اصول حرکت در بناهای سنتی ایرانی.
-۳ استفاده از یک دیاگرام شناخته شده در طراحی باغ های ایرانی (چهارباغ).
-۴ استفاده از آجر و آجر مشبک به عنوان مهمترین مصالح مورد استفاده در معماری ایرانی.
-۵ استفاده از گل ها و گیاهان منحصر به اقلیم و باغ سازی ایرانی.
از آنجا که مساحت ۴۳۰ متری زمین این پروژه اجازه ارائه ایده های کاملی از باغ ایرانی را نمی دهد، سعی بر این بوده تا هویتی پذیرفتنی و البته تا حدودی نو از معماری ایرانی و فرهنگ ایرانی در معرض دید تماشاگر خارجی قرار گیرد.

 

ادامه مطلب
دفتر معماری شار | احمد قدسی‌منش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا